Temaet omkring grøn omstilling er blevet mere og mere udbredt med tiden, og Lind og Risør har som mange danske virksomheder også området som en del af deres vision. Ser man overordnet på udviklingen i verdenssamfundet, er grøn omstilling og bæredygtighed da også blevet en større del af dagsordenen.  Forbrugerne forventer i højere grad at virksomheder tænker på miljøet og involverer sig i debatten.

Hos Lind og Risør går grønne tanker og bæredygtig hånd i hånd med deres fokus på kompromisløs kvalitet. Lind og Risør har på det danske marked, som et fullservice arkitekt- og byggefirma, været blandt de første med innovationer præget af netop bæredygtighed. Det er hos virksomheden en tankegang, der har været en del af deres filosofi, helt tilbage fra Lind og Risør slog sine rødder fast på det danske byggemarked. Det har derfor heller ikke været et problem for den familiedrevne virksomhed, at leve op til kravene på det danske marked, hvad angår de skærpede krav til nybyggeri i bygningsreglementet. Et reglement der svarer til tidligere tiders lavenergikrav. Lind og Risør skriver hertil på deres hjemmeside: ”ønsker man at få et certificeret passivhus, der opfylder energikravene efter 2020, er Lind og Risør også leveringsdygtige. Hos Lind og Risør har vi miljøet og fremtiden på dagsordnen i hvert byggeprojekt og vi tænker grønt fra start til slut”.

Vigtigheden af bæredygtighed

Jyllandsposten skrev tilbage i 2013 en artikel omkring ændringen i den måde virksomheder driver forretning på og bør gøre det fremadrettet. Artiklen tager udgangspunkt i David Jones, adm. direktør i Havas, som er blandt verdens største PR-bureauer. Han beskriver, hvorledes virksomheder, der vil have succes i dag, er nødsaget til at navigere gennem markedet på nye måder. De skal være mere autentiske og ærlige end hidtil, og bør i større grad udvikle produkter, som verdens stadig mere krævende forbrugere vil betale for. David Jones udtaler, at forbrugerne ikke længere er ude efter perfektion, men i stigende grad mere ærlighed.

Dette stemmer godt overens med Lind og Risørs vision om grøn omstilling og en mere bæredygtig forretningsmodel. Folk, der anskaffer sig nyt hus vil gerne kunne sige til sig selv, at de er med på en bølge, der tager miljøet og klimaet alvorligt.

Lind og Risørs bæredygtige vision

Hos Lind og Risør har man derfor længe drevet forretning ud fra den ide, at man bør påtage sig mere ansvar over for verden og for miljøet som helhed.

David Jones udtaler i jyllandsposten, at virksomheder skal fokusere på at gøre noget godt for verden, men samtidigt undgå at fremstå falske. CSR eller Corporate Social Responsibility er et forældet begreb, hvor man driver virksomhed, som man altid har gjort det, men løbende bare tilføjer et par godhedsprojekter.

Hos Lind og Risør er man klar over, at autenticitet er en vigtigt konkurrenceparameter, og Lind og Risør tænker derfor grønt fra start til slut i alle projekter. Med bæredygtighed og grønstilling som drivfaktor går Lind og Risør aldrig på kompromis med kvaliteten. Hos Lind og Risør gælder dette både rent byggeteknisk samt brugen af de enkelte materialer.

Lind og Risørs forretningsmodel stemmer godt overens med Erhvervsstyrelsens plan for grøn omstilling. Lind og Risør kan satse på at blive et forgangsbillede inden for bæredygtighed i byggebranchen og være med til at skabe et bedre miljø i Danmark. Det kan give grobund til nye forretningsmuligheder til Lind og Risør, der vil høste anerkendelse, hvis de fortsætter deres bæredygtige tankegang. Det vil også styrke Lind og Risørs konkurrenceevne yderligere i fremtiden set ud fra David Jones udtalelser.

I Lind og Risørs katalog kan man se mere om, hvordan man kan få inspiration til boligen. Endvidere kan man se, hvordan man selv kan videretænke huset i forhold til materialer og design mv.