Stress er vores tids pest. Du kender formentlig en eller flere, der har været nede med stress. For det meste skyldes stresstilstanden, at vi forsøger at nå alt for meget på for kort tid. Alle kan have perioder, hvor tingene klumper sig sammen enten arbejdsmæssigt eller personligt, men når der ikke længere er tale om blot en periode, er der tale om stress. Stress er desuden en tarvelig lidelse på den måde, at den er psykisk og derved usynlig. Selvom kroppen sommetider sender visse signaler om stresstilstanden, er det ikke så nemt at få øje på og diagnosticere som eksempelvis en brækket knogle eller et åbent sår. Derfor er der mange, der går rundt med stress uden at vide det, og som derfor først opdager det, når det er ved at gå galt. Har du tænkt på, om du har stress? Det er både nemt, gratis og hurtigt at tage en stresstest på nettet.

Symptomer på stress

Selvom stress kan være svært at få øje på, er der visse symptomer, som findes hos de fleste stressramte, og som kan være et tegn på, at man er ved at udvikle eller allerede har stress. Symptomerne deles typisk op i dem, der er fysiske og dem, der er psykiske. De fysiske tegn kan eksempelvis være hovedpine, hjertebanken, vægttab, mavesmerter og lignende. Overordnet set kan man sige, det er kroppens tegn på, at du er psykisk overbelastet. Psykisk vil man typisk opleve træthed, irritabilitet, manglende overskud og angst. Stress vil desuden ofte medføre, at man har svært ved at koncentrere sig og sover dårligt om natten. Kan du nikke genkendende til et eller flere af ovenstående symptomer, kan det være, at du skal tage en stresstest på nettet og finde ud af, om du har eller er i gang med at få stress.

Hvad kan en stresstest hjælpe med?

De fleste stresstest på internettet er forholdsvis kortfattede og derved hurtige at tage. De er ofte ikke personlige og kan derfor ikke sige noget endeligt om, hvad du skal gøre i din situation. Dog kan de give et pejlemærke om, hvorvidt du er stresset eller ej. Hvis du har en fornemmelse, er en stresstest altså en hurtig og gratis måde at få af- eller bekræftet det på. Efterfølgende kan man så vælge at tage kontakt til psykolog eller ekspert på området, der kan hjælpe en med at komme på fode igen.